lørdag 11. desember 2010

Julebakst

Jeg er tradisjonell og vil ha minst sju slag på fatene i jula, selv om vi ikke skal feire julaften hjemme en gang. Jeg syns det er morsomt å bake, og vi skal ha besøk, så litt avsetning får vi på ting.
Foreløpig er 4 slag i boks. Pepperkaker (bakt av min samboer), berlinerkranser, serinakaker og delfiakake. (Sistnevnte er vel egentlig ikke et av 7 slag, men jeg teller den med likevel.)

I tillegg til de sju slaga, lager jeg en del konfekt. Jeg har fått og kjøpt konfektformer i silikon som gjør det enkelt å lage noe som ser skikkelig proft ut! Jeg har forsøkt å begrense meg til 5 slag i år, og det har foreløpig gått bra! Dvs jeg trodde det til akkurat nå. Jeg har visst laget vaniljefudge også etter oppskrift jeg har funnet på et par blogger... Så da ble det visst 6.
Av sjokoladekonfekt har jeg laget mozart-pyramider, minthjerter, kandiserte appelsinskall med sjokolade, konfekt med boysenbærgelefyll og en siste med hasselnøttnougatkrokanfyll.

Så får vi bare håpe vi får avsetning på dette i jula, vi kan jo ikke spise alt dette sjøl!
----------------------------
It's traditional in Norway (or at least was) to have at least 7 different "cookies" for Christmas. I guess somewhere you should probably have 13 to be a really good housewife. I'm a sucker for tradition and even though we're not celebrating Christmas Eve at home, I want to make 7 different kinds of cookies. 4 down, 3 more to go. In addition to that, I make chocolate candy. I've got some silicon moulds that makes it pretty easy to make chocolate that looks kind of professional. I just hope we'll get some help with it, because we can't eat it all!

Catje

3 kommentarer:

  1. Jepp, dette får du nok avsetning på :) Ser veldig godt ut alt sammen. -Kathrin

    SvarSlett
  2. Du store min! Her blir det ikke 7 slag. Haper pa kransekake og krumkaker for det far jeg avsetning pa. I tillegg blir det kjopepepperkaker for de har noen veldig gode her borte. I tillegg skal jeg lage noe som heter Rocky Road (legger nok ut oppskriften) som blir mere som konfekt a regne. Har ogsa tenkt a lage litt annen konfekt for det gar det alltids. Har allerede fatt unna de brente mandlene, men krukka er nesten tom... Men Christmas cake or Christmas pudding blir det ikke noe av - det ma vaere norskt! ;-) Rart med tradisjoner, altsa.

    Elsker bare julen! Na springer jeg pa fest!

    ha en fin kveld.
    klem Mette

    SvarSlett
  3. Å så flink du är! Jag kommer gärna på besök jag. ;-)

    Hoppas du har en fin fjärde advent!

    SvarSlett