fredag 23. desember 2011

Appelsinmarmelade

Jeg liker spiselige julegaver og i noen år nå har jeg laget appelsinmarmelade som jeg har gitt bort. Det er alltid hyggelig å få noe hjemmelaget og folk kommer tilbake med de tomme glassene for å få "påfyll" år etter år, og da er det jo ekstra morsomt å lage. (Beklager dårlig bildekvalitet, kameraet ligger allerede i bilen!)

Oppskriften er som følger:

ca 1,5 kg sitrusfrukter (1-2 sitroner, 2 lime, 1 grapefrukt og resten appelsiner)
1,5 l vann
1,5 - 2,5 kg sukker (jeg har brukt "minstemålet")
3 ts sitronsyre
1 stjerneanis
2 nellikspiker
1/3 vaniljestang, delt i 2 på langs
Certo/syltepulver

Vask fruktene i lunkent vann. Skrell dem og fjern det hvite kjøttet og ta vare på det.
Skjær skallet i tynne strimler. Kjør fruktkjøttet i i kjøkkenmaskin eller finskjær det også for hånd. Skallet må skjæres for hånd.
Ha det renskårne fruktkjøttet og skallet i en stor kjele og ha på vann. Legg det hvite kjøttet og stener i en tøypose oppi. La det hele stå natten over. Det hvite kjøttet gjør marmeladen bitter, så man kan eventuelt velge å ikke ha med dette.

Dagen etter kokes alt i en times tid. Rør inn sukker og kok videre i 1,5-2 timer.
Ha så i krydder og kok i 20 min til. Fjern tøyposen (hvis du ikke har gjort det allerede for å få et mindre bittert syltetøy). Ha i syltepulver hvis marmeladen er tynn, selv om den tykner litt av seg selv etterhvert, har jeg alltid brukt certo.

Helles opp i helt gullende rene/sterile glass og gis bort til noen som fortjener det!

Ønsker alle en riktig god jul!
Wishing everybody a very Merry Christmas!

Catje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar